2011 – Varvsarbetet våren

Här kan man följa funktionärernas arbete vid varvet under våren 2011.
De träffas varje onsdagskväll och förbereder för sjösättningen.
När de kommer ihåg att fotografera läggs bilderna ut här 😉

Onsdag 20 april

Onsdag 23 mars

Onsdag 16 mars

Onsdag 9 mars

Onsdag 23 februari

Onsdag 16 februari

 

Onsdag 9 februari

Redan i mitten av januari kom gubbarna på varvet igång –
men då kom ingen på att ta med sig kameran.
Varje onsdag börjar med samling i klubbstugan runt
kl 18.00. Varvscheferna går igenom vad som ska göras.

I februari är mörkret kompakt på kvällen – kallt är det också!
Några medlemmar som har arbetsplikt får hjälpa till att
skotta snö.

I hangaren får bojbåtens nye skeppare Bengt K
besök utav gamle skepparen Kalle.
De funderar tillsammans ut vad som behöver göras
denna vinter och vår.

Klasse K som är en av klubbens viktigaste funktionärer
går runt och kollar vad som görs.

 

Onsdag 16 februari

I mörkret är det svårt att röja snö.
Drivorna denna vinter gör att det knappt finns
något ställe att lägga snön.
Tack vare Mats S är snöröjningen på klubben
perfekt! Här kan absolut ingen klaga!

Ibland måste vi även motionera den gamla Volvo BM’en!

Storstädning pågår i verkstan under ledning utav
Patrik S som ifrågasätter allt som har samlats under
åren. Uffe assisterar.

Lasse J demonterar hela varvtalsregleringen på
slamkrypare 1 för att ta hem och helrenovera
anordningen med utbyte av potentiometer och
gränslägesbrytare.

Hydrauloljebyte görs på slamkrypare 1.
Det beror på att vatteninnehållet i oljan blir lite
för högt efter två-tre år.

Medlemmar med arbetsplikt får fortsätta att skotta
fram material på klubben.

Mycket av tiden på onsdagarna denna vinter går
åt till att röja snö.

 

Onsdag 23 februari
(minus 23 grader!)

Var är masten som låg i vägen framför mastskjulet?

Den som saknar masten kan komma ner till gänget
på onsdagskvällarna… 😉

Här håller Robban H och Stefan H på med att rikta
plåt på gavlarna på den av Robban nysvetsade batterikåpan
på slamkrypare 1.

Slutjustering med gassvets, slägga och knoster.

Här håller Roffe E på att byta ut huvudströmbytarna
på slamkrypare 2 till en betydligt bättre Hella-brytare.

 

Onsdag 9 mars

En riktig storstädning har gjorts i verkstaden, hangaren
och i klubbens containers. Här slutsorterar de nya
funkisarna  Christer S och Pelle S en massa bra-att-ha-grejor.

Ett gäng arbetspliktare får gå igenom alla mast- och
transportvagnar. De lagar punktering och gör en allmän översyn.

Lasse T och Bosse S meckar med klubbens
”toppmoderna” gräsklippare medans Christer och
Pelle hejar på/retas.

En annan arbetspliktare får hedersuppdraget att
måla upp batterikåpan på slamkrypare 1.

Robban H svetsar sträckmetall på slamkrypare 2.

Roffe E och Robban H har bytt ut huvudströmbrytarna
på slammis 1 och 2 till en mycket bättre kvalitet.

En glad arbetspliktare tittar fram ur den ena luckan på bojbåten.

En annan arbetspliktare Per  jobbar i det andra skrovet på bojbåten.

Här ser man resultatet av vinterns storstädning i lokalerna.
Fint värre blev det. Bosse S är nöjd.

Här kollar Roffe E hydrauloljan i slamkrypare 3
genom att skruva loss bottenpluggen och tappa ur någon liter.
Efter kontroll tycks det inte vara så farligt med
vatteninnehåll i oljan.
Man får kanske fundera på ett oljebyte ändå…

Sten P och Lasse T fortsätter att meka med gräsklipparen.
De hoppas på sommaren trots att snön ligger tjock utanför.

Efter utfört arbete får alla funkisar och arbetspliktiga
njuta av gott kaffe med mackor.

 

Onsdag 16 mars

En av kamerorna måste justeras. Gert J får i uppdrag
att hoppa in i lyftkorgen medan Klasse K manövrerar
klubbens toppmoderna mobilkran.

Hoppas inte någon myndighet tittar på den här hemsidan just nu.

Här är Gert i läge att fixa med kameran.

En arbetspliktare har fått i uppdrag att fixa till mastvagnen.

Här är Roffe E:s jättefina kapsling till gasregleringen
till slamkrypare 1 där Lasse J har helrenoverat själva
trimpotentiometern, drivmotorn och gränslägesbrytarna.

Supersnyggt, tycker alla när Roffe visar upp det.

Slamkrypare 1 har nu fått ny hydraulolja som har
hällts igenom returfiltret som sig bör.
Tar en vansinnig tid men är helt rätt by-the-book.

Varvsbasen Stefan H instruerar Christer S om
hydraulsystemet på Zettelmayern.

Robban H lägger sig i gruset i hangaren för att
inspektera lagringen för bakre lyftarmen på slamkrypare 3.

Även Roffe E försöker klura ut hur den är konstruerad.

Att riva trasor ur gamla lakan känns lite omanligt
tycker gubbarna. De moderna männen Christer
och Pelle har inga problem med dessa löjliga pikningar.

I mörkret fortsätter Gert J och förstärkt med Paul W
jobbat med att fixa kameran på klubbhuset.

Onsdag 23 mars

Klubbens modernaste mobilkran måste tankas emellanåt
nu när den har använts för kamerajobb.

Celebert besök av bojbåtens gamle befälhavare, Kalle E.
Bosse S är optimistisk och tar bort kedjorna på Zettelmayer’n.
Nu vill ingen ha mer snö!

Arbetspliktarna fortsätter med att tanka den äldre mobilkranen.

En annan arbetspliktare får jobba i ett av skroven på bojbåten.

Den nya motorn på bojbåten är en rejäl fyrcylindrig
Kubota och den går som en dröm.

Så här fint har det blivit i bojbåtens ena skrov.

Ytterligare en arbetspliktare fortsätter med att måla
i det andra skrovet.

Avluftningsfiltret  till hydraultanken på slamkrypare 3 byttes av Bosse L.

Onsdag den 20 april

Bojbåtens tidigare skeppare Kalle Ekholmhjälper till att montera nya drevet.

Nya skepparen under provmontering av nya drivenheten.

Rolf Elwin smörjer slamkrypare 3 medan de övriga
funderar över hur vi skall lyfta ur armarna.

Och hur skall vi få bort armen?

Bengt Karlsson, Kalle Ekholm, Mats Selvad och Stefan Hermansson
i glatt samspråk om tekniska lösningar på bojbåten.

Även kvinnor är duktiga på serva slamkrypare.

Några varvsfunktionärer kompletterar pallningen
på en båt där bockarna börjar sjunka genom marken
på ett oroande sätt.

Hur skall vi låsa backspärren?

Stefan och Kalle diskuterar en lösning.

 

Trollbäckens båtsällskap  |  Box 2072  |  135 02 Tyresö
Logga in