2010 – Varvsarbetet hösten

Varje onsdag samlas klubbens funktionärer (ett 20-tal) nere
på varvet och fixar och mekar med allt som måste göras.

Avslutning – Luciakaffe tisdag 14 december

Onsdag 8 december

Onsdag 1 december

Glykoldagen 13 november

Onsdag 10 november

Onsdag 20 oktober

Onsdag 6 oktober

Onsdag 29 september

Onsdag 22 september 2010
På första upptagningen slutade  slamkrypare 2 att fungera.
Shit också.

Bosse S och Mats B fick i uppdrag att byta vänster drivmotor.
Efter många svordomar, mycket muskler och många timmar
lyckades Bosse få loss drivmotorn och fick dit den nya.
I samband med det upptäcktes det att nivån i hydraultanken
var alldeles för låg.
Efter påfyllning höll alla tummar för att maskinen
skulle fungera som vanligt.

Men ack nej…

En ny funktionär – Paul W – ville lära sig mer om maskinen!

Var det ett hydrauliskt fel eller ett elektriskt fel?
Elsystemet inspekteras!

Hasse W som tillsammans med Lasse J har gjort ett
jättefint elschema visar Paul hur det hänger ihop.

Med ett testinstrument mäts en elektromagnet upp.
Verkar inte vara något fel.

Paul upptäcker att en av lödningarna på en trimpotentiometer ser skum ut.
Robban och Paul lossar kabeln och löder om den.

Vips! Nu fungerar maskinen igen!

Många pluspoäng för Paul!

Funkisgänget fikar efter väl utfört arbete!

 

 

Onsdag 29 sept 2010

Det kom ner ett stort gäng med “arbetspliktare”
denna onsdagskväll som bland annat fick kärra ut
grushögen utanför klubbstugan.

Här byter Roffe E andningsfilter på slamkrypare nr 1.

En febril aktivitet pågår i verkstaden.

Även utomhus måste det ske reparationer och underhåll.
Pontus L och Gert J fixar en kamera.

Lasse T och Paul W fixar med styrningen till
mastkransvinschen. Lasse fick sen ordna med mekaniken,
bl. a. sträcka upp drivkedjan från elmotorn.

 

 

Onsdag 6 oktober 2010

Slamkrypare 2 har ibland haft en tendens att stanna
när man gasar på i uppförsbacke.
Felsökning i den elektriska styrningen av hydraul-
ventilen startas.
Tack vare kanonfin dokumentation som är gjord av
Hasse W och Lasse J så kan man jämföra med tidigare
gjorda mätvärden.

Robban H och Roffe E mäter amperevärden vid
proportionalventilen. Inga allvarliga fel hittades.

I hangaren är det full fart med olika jobb på bojbåten.

Bojbåtens nye befälhavare Bengt K  jobbar ikväll
tillsammans med Bosse S.

Klubbens nyförvärv, en midjestyrd lastare av märket
Zettelmeyer, får komma till användning. Den är
toppmodern jämfört med de andra maskinerna.

Här pågår – tro’t om ni vill – även digitalt arbete.
Gubbarna är inte bara analoga… 😉

Klubbens nyckelperson Mats B lämnar ut nycklar
till en nybliven medlem
På onsdagarna kan alla medlemmar komma ner
till varvet om man behöver hjälp från någon
funktionär när det gäller t.ex. inloggning på
Båtunionen, råd om vaggor och annat praktiskt.

  

Onsdag 2o oktober 2010

Denna sena onsdagskväll är det medlemmar som
kämpar med avmastningen i mörkret.

Lasse S, Sjöstrand jr och Lasse J mäter ut längderna
på de nya hydraulslangarna som ska monteras.

Det gäller att vara noggrann när man ska kapa till
slangarna och pressa på kopplingar.

Gert och Pontus fixar med belysningen i kolmörkret.

Reijo och Bosse L byter den flexibla delen på
avgasröret på slamkrypare 2 som började läcka
på upptagningen helgen innan.

Här är det nästan klart!

Reijo slipar till skoningar för klamrarna som annars
vill äta sig in i aluminiumröret.

Klart! Nu blir det bra.

Robban kör ut slamkrypare 2 för att kolla om lyft-
hydrauliken går ovanligt långsamt vilket har rapporterats.

Man kan konstantera att det inte är någon skillnad
mot tidigare.

Sen växlar Robban till att köra vår gamla Volvo BM
baklastare.

Här ser varvsbasarna till att skopan kopplas rätt.

Sedan får Robban plana ut en grushög på upptagnings-
planen. Det är inte lätt att jobba i mörkret med
grå sand. Det blir bra ändå!

Här sitter vice varvsbasen Mats B och jobbar med
medlemsregistret. Ett jobb som har gjort att han som
nybliven pensionär nästan längtar tillbaks till en lugnare
tillvaro på gamla jobbet. Mats har gjort ett hästjobb med
att datera upp registret.

Efter avslutat jobb – en välförtjänt fika med goda
mackor som Åke har gjort.

Klasse K som är ansvarig för det tunga jobbet att
sköta upptagning- och sjösättningslogistiken
känner sig nöjd efter kvällens jobb.

 

 

Onsdag 10 november

 

Här pressar Bosse S och Lasse T hydraulkopplingar
till nya anslutningar till vikplogen 

Ny snabbkopplingsventil på plats

Nu ska vikplogen kunna kopplas på.

Förstärkning av pallning under en tung båt.

Laddning måste ske mellan upptagningarna.

 Här håller Bengt K på med att fixa med bojbåten

Sten P och Lasse T slutmonterar slangarna på
den nya traktorn Zettelmeyer

En ny väljarventil på plats.

 

Glykoldagen 13 november


Den dag då funkis-gänget förbereder maskinerna för
vintern kallas Glykoldagen.
Ett gäng med arbetsplikt får instruktioner.


Kalle E kan inte slita sig från sin gamla bojbåt…


Kalle hjälper Bengt K med alla små detaljer på
bojbåten.

Alla slamkrypare gås igenom innan vintern

Tommy E kör diesel till värmaraggregatet i hangaren.

Roffe E och Lasse J smörjer upp samtliga smörjpunkter.
Det går åt mycket fett.

Gert J suger ut olja ur slammismotorerna och byter
oljefilter och fyller på ny olja.

Lasse J får försöka ta bort överflödigt fett på
hjulspindlarna.

Ett riktigt kladdjobb!

Uppstädning på hamnplan.
Några med arbetsplikt kapar ner en vagga

En ny fin luftvärmepump monteras på verkstan av Mats J
vilket kommer spara mycket pengar och energi

Åke S har fixat en avslutningsmiddag till funkisgänget.
Lasse J hjälper till med dukningen

En middag som Åke fixar fantastiskt bra!
Alltid supergott

En mycket nöjd varvsbas Stefan H tackar för gott arbete!

 

Onsdag 1 december

En ny glad funktionär – Christer S – har slutit upp i
varvsgänget. Han uppgav först att hans yrke var
bibliotekarie (!?!) fast snabbt fick gänget reda på
annat…

Varvschefen Stefan H och maskinchefen Bosse S
fixar hydrauliken på nya Zettelmeyer-traktorn.

Roffe E monterar PAX-fläkt och eldosa.

Fläkten sitter på rambalken för att blåsa ur fukt på
slamkrypare 1 och 2.
Slamkryppare 3 är helgalvaniserad och har inte
samma problem med fukt inuti balkarna.

Onsdag 8 december

Här är den nya funktionären Christer S (en klar föryngring
bland gubbarna) i full färd med att ta bort slitstålen
på vikplogen på nya traktorn. Mycket muskler och
stora verktyg är det som gäller.

Skopan är säkrad med en rejäl pallbock.

Sten P passar på att göra elektriska jobb i hytten
på Zettelmeyern.

Patrik S monterar de nya slitstålen på plogen.

Några av bultarna går inte att få bort utan måste
kapas med vinkelslip.

Samtidigt så skruvar Lasse T och Roffe E bort de
slitna gummidämpningarna för hytten och byter
till nya fräscha.

Avslutning – Luciakaffe tisdag 14 december

Traditionsenligt avslutas höstsäsongen med Lucia-
kaffe, glögg och lussebullar som Åke S har fixat på
bästa sätt som vanligt.

Det här året har gubbarna bjudit in den nya info-
kommittén som idogt och på bästa sätt har förbättrat
både hemsidan och TBS-nytt.
Inger K och Cristina E försöker balansera upp gubbväldet.

Ett glatt och nöjt funkisgäng plåtas för gemensam
julhälsning i sina röda sparkdräkter!
God Jul och Gott Nytt År önskas alla klubbmedlemmar!

Trollbäckens båtsällskap  |  Box 2072  |  135 02 Tyresö
Logga in