Hamn och brygga

Under hamn och brygga finner du information som rör TBS hamnanläggningar och båtplatser.

Förtöjning vid Y-bom

Båten skall alltid ligga med ryckutjämnare fram och bak. Om man använder spring så bör den också vara med ryckutjämnare men inget krav. Det finns även linor som kan använda som är fjädrande men de skall vara av rätt dimension. Palma, Storm och Handy är några av elastiska märkena, det är viktigt att märkningen syns så bryggbasen inte behöver fundera om det är en elastisk lina.

Gummiryckdämpare är tystare än de i metall vilket är lämpligt i vårt läge nära bebyggelse och därmed starkt rekommenderat. Köp ryckutjämnare av bra kvalitet, det lönar sig. Tänk på att gå upp en storlek på förtöjningar i hemma-hamn så håller de längre och även håller om det blåser upp ordentligt. En viktig del i förtöjningen är att det är ryckutjämnarna som skall fjädra båten. Den ska alltså ligga uppspänd utan lösa linor. Man måste se till att båten inte kan röra sig i längsled, detta kan skada brygga och y-bommar.

Om inte öglorna funkar som finns på y-bommarna så kan det behöva monteras öglor på bryggan. Kontakta bryggbas så löses det tillsammans.

Något som är viktigt är att inga karbinhakar är tillåtna, alla linor skall vara kopplade till y-bom med splitsad ögla med kaus samt schackel. Ögla med splitsad lina är också tillåtet om det finns ordentligt skavskydd.

Har ni frågor så hör av er till hamnkapten, bryggbasar eller  bryggrannen så hjälps vi åt att hitta en bra förtöjningslösning.

Vagnarna

Vagnarna är till för att medlemmarna ska kunna transportera packning eller annat gods mellan bil och båt. Vagnarna ska placeras vid bryggans landfäste och vid den inre parkeringen och inte på bryggorna.

Normalt skall det alltid finnas två vagnar vid varje brygga/grind, resterade vid parkeringen.

Medlemsjolle

Vi har två klubbåtar i Vissvass. En ligger vid brygga 4 och är låst och endast funktionärer kan låsa upp den. Den andra ligger mellan brygga 1 och brygga 2 och kan användas när man behöver fixa något med y-bommar. Årorna står inne i verkstaden under huset. Jollen är inte låst men glöm inte knopa fast den efter användning så de inte blåser bort.

Oljud från rigg och fall

Ni som har segelbåt måste vara noggranna med att spänna ut alla fall från masten när ni lämnar båten så vi inte får klockspel i masterna.

Det räcker alltså inte att bara spänna upp fallen hårt. Vi har fått beröm av våra grannar till båtklubben att vi sköter oss exemplariskt så det vill vi fortsätta med.

Trall för Y-bom

Vi har haft flera tillbud med de trätrallar som är byggda på y-bommarna. Vi tillåter därför inte längre att bara halva Y-delen är byggd med trall, hela ytan måste i så fall vara klädd med trall för att undvika ytterligare incidenter.

Trallvirke bör vara 22-28mm tjockt. Man måste bygga dem så att de ligger still och det inte finns risk att man snubblar. Trallen bör ligga direkt på bommen för att inte skapa mer höjd. De bör vara enkla att ta bort om något jobb behöver utföras på bryggan

Nedan finns en ritning på en stabil Y-trall

Räddningsstege och egen stege eller fast pall

Om det finns en räddningsstege så måste den fungera om man skall ha trall, den kan då flyttas längre ut på y-bommen.

Man får ha en fast stege eller trappsteg på bryggan till båten men den bör inte gå in mer på bryggan än ca 30-50 cm, detta med anledning att några medlemmar fastnat med vagnen och gjort illa sig.